Hogyan indítsuk be az autót a minuszokban?
Az autók teljes életciklusuk alatti kopás 70%-át nem üzemmeleg állapotban szedik össze. Ha figyelembe vesszük, hogy ez az üzemállapot, amíg nincsenek bemelegedve, nem tart sokáig, azonnal látható, hogy a kopás a hideg üzemben óriási az állandósult hőfokú, az üzemmelegen járatott motor kopásához viszonyítva. Logikus, hogy ezt az üzemállapotot csökkenteni akarjuk, azért a motor kopása is csökkenjen, hosszabb életű legyen a gépjárművünk.
Mielőtt azonban megnézzük, hogy hogyan enyhíthetnénk a kopást, nézzük meg a hidegindítás fázisait, vajon mi játszódik le a motorban, amikor ráindítunk?
Az első fázis az indítózás, a második a motor beindulása és járása az olajnyomás felépüléséig, a harmadik pedig a motor melegítő járatása, a elépült olajnyomással.
A motor és a belső részei különböző anyagokból készülnek és különböző mértékben tágulnak. Érdemes tudni azt is, hogy elsőnek a dugattyúk melegednek fel. Mégpedig úgy, hogy annál gyorsabban tágulnak, minél jobban nyomjuk a gázt. A henger azonban ennél lassabban melegszik. Ez ahhoz vezethet, hogy a dugattyú nem fér bele a hengerbe – tehát szorul.
A követlező kényes rész a hengerfejtömítés. A fej legtöbbször alumíniumból van, gyorsabban melegszik, mint az öntvényvas motorblokk (az alublokkoknál ez kevésbé drámai). Közte van a hengerfejtömítés, ami azért van, hogy kiegyenlítse a mozgást a két nagy motorrész között. És mindezt olyan nyomásnál, ami a 200 bárt is eléri. Már csak emiatt is ajánlatos a visszafogott gázpedál használat. Még ott van a kenőképesség kérdése: a hideg olaj sűrű, nehezen jut el a kenést igénylő helyekre. Míg a hengerfejben a legkisebb sarokba is eljut az olaj 10 másodpercig is eltarthat, ez idő alatt a kenőfelületek még szárazak.
Az, hogy az olaj mikor éri el ezt a hőmérsékletet, nem tudjuk pontosan. Attól vízhőmérséklet már normális értéket mutat, az olaj még jéghideg lehet. Körülbelül a 20 kilométer után éri el a kenőolaj az üzemi hőmérsékletet.
Hogy tudjuk beindítani az autónkat, úgy hogy az kíméletes legyen? A melegítés üresjáratban kiesett, már csak azért is, mert a főtengely igénybevétele ilyenkor a legnagyobb. Nem jó taktika tehát az, hogy beindítjuk a kertben az auónkat és elmegyünk kávézni. Ehelyett inkább azt ajánljuk, hogy indítsuk be a motort, de ne bőgessük; néhány másodpercig járassuk üresben, és normál tempóban induljunk. Ne húzassuk ki a motort, váltsunk fel mielőbb magasabb fokozatra, 2000-2500-as fordulat bőven elég az ébredező motornak.