Szimmetrikus vagy aszimmetrikus legyen a téli gumi mintája?
Ez összességében egy igaz állítás, de természetesen korántsem szakmai, így az alábbiakban tisztába tesszük, hogy a téli gumik kapcsán milyenek, mit jelentenek a szimmetrikus és az aszimmetrikus abroncsmintázatok, amelyek mellett egy harmadik változatot is megkülönböztethetünk, az úgynevezett egyirányú abroncsokat. Hogy mi a különbség közöttük?
Szimmetrikus gumiabroncs minták
A szimmetrikus abroncsminták lényege – ahogyan azt már elnevezése is elárulja –, hogy a téli gumi belső és külső felülete, teljesen egyforma textúrával, avagy mintázattal rendelkeznek. Ezek összességében a legegyszerűbb szerkezetű, többnyire olcsó árban mozgó téli gumik, kis kategóriás autóhoz általában, a legtöbb autós inkább ezeket választja, noha általában csak az egyenes útszakaszokon viselkednek tökéletesen, úttartásuk tehát tökéletesnek mondható.
A szimmetrikus mintázatú téli gumikat tehát elsődlegesen városi vagy kompakt autókra tervezték, mert az ilyen járművek jellemzően rövidebb szakaszokat tesznek meg egyszerre, és szerelésük sem túl bonyolult, hiszen a szimmetrikus mintázat miatt szinte teljesen mindegy, hogy melyik tengelyre és miként kerülnek, noha ehhez természetesen találunk megfelelő jelölést az abroncs oldalán.
Aszimmetrikus gumiabroncs minták
Az aszimmetrikus abroncsmintázatok – ebből már kikövetkeztethető –, más és más mintázattal rendelkeznek a belső, valamint a külső futórészeken, ami azért fontos, mert az eltérő zónák más és más feladatot látnak el a haladás során, mondhatni a gumi egyik és másik felének is más lesz a feladata.
Az ilyen tervezésű abroncsok tekintetében a belső részek általánosságban a vízelvezetésért felelősek, tehát ezen áll vagy bukik az, hogy az adott téli gumi milyen aquaplaning képességekkel rendelkezik, avagy jól eltudja-e vezetni a vizet, vagy sem. A külső részek ezzel szemben általában a stabilitást, a biztonságot és a manőverezhetőséget biztosítják, ezen felül pedig a legnagyobb szerepet akkor játsszák – főként a tapadás tekintetében –, ha az autó egy kanyarba ért.
Az ilyen abroncsok jellemzően drágábbak, éppen ezért leginkább a kőzép, felső közép, vagy felsőkategóriás gépjárművekre találták ki őket. Szerelésük ennek megfelelően nagyobb figyelmet igényel, a külső- és belső vállrészeket minden esetben jelölés mutatja.
A fentieken kívül léteznek még az úgynevezett egyirányú abroncsminták is, amelyek szintén téli gumikon fordulnak elő, ezeket a sportos, gyors vezetés kedvelői választják. Az efféle abroncsok középpontjában V alakú központi barázdák állnak, amelyek egyfajta jelölésként is szolgálnak a forgásirány tekintetében, de akárcsak a többi téli abroncson, úgy természetesen ezen is megtalálható a jelölőnyíl azzal kapcsolatban, hogy merre is található a gumi forgásiránya.