Közeleg a tél! Ezeket kell tudnod a gumiabroncsokról!
Óriási hiba, de a magyar autósok több mint 15 százaléka télen is nyári gumikon közlekedik! Itt az ősz, elérkezett a szezonális gumicsere időszaka, a biztonságos közlekedés érdekében fontos, hogy autóinkat téli gumiabronccsal szereltessük fel. Az autósok több mint 15 százaléka télen is nyári gumikon közlekedik, amellyel nem csak önmagát, de a közlekedés többi résztvevőjét is veszélyezteti. Nagyon veszélyes helyzeteket teremthet, ha a csúszós úton megnövekszik a féktáv, nem tudunk időben megállni. Szerencsére a többség felszerelteti a téli gumiabroncsot, azonban ezek állapota sem mindegy.
Mikor érdemes a nyári gumit téli abroncsra cserélni?
A protokoll és a legtöbb ajánlás szerint, ha a kinti hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá esik, akkor érdemes lecserélni a gumit. Számos teszt bizonyítja, hogy hideg időben, a csúszós úton a nyári gumival felszerelt autónak akár háromszor annyi fékútra is szüksége lehet, mint a téli abroncsokkal felszerelt járműveknek.
Hány évesek az abroncsaim?
A 2000 után készült gumiabroncsokat ellátták a gyártási idővel, ezt megtaláljuk a gumiabroncs oldalfalán. Az utolsó négy karakter árulja el a gyártás idejét: 0715 például azt jelenti, hogy 2015 hetedik hetében készült.
Mikor kell új gumiabroncsot vásárolni?
Egy új, személyautóra tervezett gumi esetében az úgynevezett profilmélység 6-12 milliméter között van. A szabályok szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már akár életveszélyes is lehet. Téli abroncsnál még ennyit se várjunk: 4 milliméter alatt mindenképp vásároljunk új abroncsot. A modern gumiabroncsokon már kopásjelzők is találhatóak. A koptatottságától függetlenül egy abroncsot tíz év után erősen ajánlott cserélni. Ilyen életkorú gumit ne is vásároljunk, még akkor sem, ha jó állapotban van.
Mire kell figyelni használt gumiabroncs vásárlásakor?
A gumiabroncs élettartama jelentős mértékben attól függ attól, hogy milyen célra és milyen körülmények között szeretnénk használni. Az abroncsainkat olaj, kemikáliák, kátyúk, egyéb fizikai sérülések, rossz tárolási körülmények, és az UV sugárzás is tönkre teszi. A behatások miatt megkeményednek, tapadásukból veszítenek. Fontos továbbá az egyenletes koptatás. Ezt azonos guminyomás mellett érhetjük el leginkább. Használt gumit érdemes fogalomban tesztelni, mindenképpen olyan helyen vásároljunk, ahol felszerelik, és ki lehet próbálni. Ha négy helyett csak két gumiabroncsot cserélünk, akkor az újakat mindig hátulra szereljük fel.
Új abroncsok esetében csak az idei gyártásút vásároljuk meg?
Ilyen szabály nincs, nyugodtan meg lehet venni, a garancia a vásárlástól él. A gyártást követően fénytől, és időjárási viszontagságoktól védve, szakszerűen tárolják, tehát, amit nem idén gyártottak, de láthatóan nem használt, kb. 5 évig nyugodtan tekinthetjük újnak. A gyártás során a gumiabroncsba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást. Az abroncs a raktárban nem „öregszik”, 5 évig probléma nélkül megőrzi tulajdonságait.