Téli gumi kisokos
Mitől téli a téli gumi?
A téli gumi hideg időben is megőrzi rugalmasságát, a futófelületen kialakított sok lamella miatt, havon és latyakban jobban tapad., ezért biztonságosabb vele a közlekedés.
Magyarországon továbbra is akkor rohannak az emberek téli gumit venni, amikor leesik az első hó. Miért lenne szükség korábban a téli gumira? Kérdezik sokan, azonban helytelenül. A téli abroncsokat nem csak hóra fejlesztik, hanem a télen előforduló összes csapadékforma mellett alacsony hőmérsékletre, csak száraz hideg időjárásra is.
A meleg autóból nézve egy száraz, napsütéses napon pont olyannak tűnnek a körülmények, akár nyáron, pedig a levegő és az aszfalt sokkal hidegebb, a nyári gumi pedig nem tapad úgy, mintha 20-25 fok lenne. Pontosan ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset, összesen a balesetek 57%-a. Ez a helyzet pedig fokozódik, ha csapadék is van az úton. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között is akár 2 autónyi különbség is lehet a téli és nyári abroncs fékútja között, természetesen az előbbi javára. Nedves, csúszós körülmények között pedig akár megtriplázódhat az út hossza. Azaz 40 km/óráról fékezve téli gumival 25-30 méter a fékút, addig nyárival 50-60 méter alatt áll meg a kocsi.
Bár a pontos keveréket a gyártók nem hozzák nyilvánosságra, annyit azért lehet tudni, hogy a téli gumik olyan anyagokat alkalmaznak, amelyek segítségével hidegben is megőrizik a rugalmasságukat: szilika, szilán, különböző olajok és gyanták is kerülnek a vegyületbe. Pontosan emiatt ajánlják a szakemberek, hogy ha a levegő hőmérséklete tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed, érdemes lecserélni az abroncsokat.